Thomas Drissen Thomas Drissen

Tweede Kamer stemt in met wetsvoorstel behoud verlaagd btw-tarief op cultuur, media, boeken, evenementen en sport

De Tweede Kamer heeft vlak voor het verkiezingsreces ingestemd met het wetsvoorstel dat het verlaagde btw-tarief voor sport, cultuur, media, boeken en evenementen behoudt. Daarmee is de eerder geplande btw-verhoging nu officieel van tafel.

Foto Jitske Nap

De Tweede Kamer heeft vlak voor het verkiezingsreces ingestemd met het wetsvoorstel dat het verlaagde btw-tarief voor sport, cultuur, media, boeken en evenementen behoudt. Daarmee is de eerder geplande btw-verhoging nu officieel van tafel.

Opluchting voor onze sectoren

De beslissing zorgt voor duidelijkheid en zekerheid in onze sectoren die direct na de aankondiging van de voorgenomen verhoging hebben samengewerkt om deze maatregel van tafel te krijgen. Het verzet tegen de voorgenomen btw-verhoging was groot en breed. Het is het een grote opluchting dat de Tweede Kamer de voorgenomen verhoging nu definitief ongedaan heeft gemaakt en het verlaagde btw-tarief in de wet heeft vastgelegd. Dat geeft onze sectoren de benodigde zekerheid. Het benadrukt dat onze sectoren geen luxe zijn, maar essentieel voor een weerbare en veerkrachtige samenleving.

Nog voor de verkiezingen duidelijkheid

Eerder dit jaar hadden het kabinet en de Tweede Kamer al afgesproken de voorgestelde btw-verhoging terug te draaien. Oorspronkelijk zou het wetsvoorstel echter pas rond Prinsjesdag, als onderdeel van het Belastingplan 2026, aan de orde komen. Door de val van het kabinet en de aankomende verkiezingen dreigde de behandeling te worden doorgeschoven naar een nieuw parlement, met een meer onzekere uitkomst.

Op initiatief van ChristenUnie, CDA, D66 en SGP is het voorstel daarom versneld behandeld tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen. Dankzij deze versnelling kon de Kamer het besluit nog vóór de verkiezingen nemen.

We zijn de partijen die zich hiervoor hebben ingezet en de uiteindelijke motie hebben gesteund dankbaar. Daarmee geeft de politiek een belangrijk signaal afgegeven: Boeken, cultuur, evenementen, sport en media zijn zeker in deze tijden onmisbaar voor de samenleving.


De Maatschappelijke Bondgenoten bestaan uit:
De Creatieve Coalitie, KNVB, Kunsten ‘92, NDP Nieuwsmedia, NOC*NSF, Mediafederatie, Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS), Stichting CPNB en VVEM.

Deze boodschap wordt gesteund door:
BAM! popauteurs, Beroepsvereniging van Beeldend Kunstenaars (BBK), Creative Works Zwolle, CultuurConnectie, De Akademie van Kunsten, De Alliantie van Evenementenbouwers, De Federatie Auteursrechtbelangen, De Nederlandse Vechtsportbond, De Nederlandse Vereniging van Journalisten, De Popcoalitie, De Sektor, De Zaak Nu, Dutch Directors Guild, ENCORE, Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie, Erfgoedplatform, Federatie Beeldrechten, Federatie Creatieve Industrie, Federatie Cultuur, Goede Doelen Nederland, Koninklijke Boekverkopersbond, Koornetwerk Nederland, Kunstenaarsvereniging Sint Lucas, Kunstenbond, Museumvereniging, Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK), Nieuw Geneco, Platform ACCT, Platform voor Freelance Musici, Supporterscollectief, Taskforce Culturele en Creatieve Sector, VNJJ (Vereniging Nederlandse Jazzpodia en Jazzfestivals), VNPF, VOB, VTTE, VVTP, Vereniging Rembrandt, Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), VvNO.


Foto’s © Daan Jeurens

Read More
Thomas Drissen Thomas Drissen

Maatschappelijk Noodpakket onthuld

It all begins with an idea.

Zeven actiepunten voor een weerbaar Nederland De samenleving die je wilt verdedigen

Vandaag, precies een week voor Prinsjesdag, is in Nieuwspoort Den Haag het Maatschappelijk Noodpakket gepresenteerd. Geen houdbaar eten of kaarsen in dit Maatschappelijk Noodpakket, maar wel actiepunten als het behoud van het lage btw-tarief op essentiële publieke goederen en het instellen van een Nationaal Coördinator voor Maatschappelijke Weerbaarheid. Dit actieplan van vijf uiteenlopende sectoren is een gezamenlijke oproep aan de politiek om te investeren in een weerbare samenleving. In zeven actiepunten dringen de organisaties uit cultuur, sport, nieuwsmedia, boeken en evenementen aan op investeringen in dat wat Nederland samenbrengt in tijden van polarisatie.


Het Maatschappelijk Noodpakket werd gepresenteerd tijdens een ontbijtsessie onder leiding van Frederique de Jong en in aanwezigheid van onder anderen Victoria Koblenko, actrice en presentatrice, Kamran Ullah, hoofdredacteur van De Telegraaf, Babs Gons, dichter der Nederlanden, Boris van der Ham, bestuurder en acteur, Malou Gorter, actrice en Edwin van der Sar, voormalig doelman en algemeen directeur van AFC Ajax. Zij vertegenwoordigen vijf sectoren die de maatschappelijke infrastructuur, de motor van onze samenleving, vormen: De Creatieve Coalitie, CPNB, KNVB, Kunsten ’92, Mediafederatie, NOC*NSF, NDP Nieuwsmedia, Platform Ondernemende Sportaanbieders en de Vereniging van Evenementenmakers.

Het Maatschappelijk Noodpakket:

  1. Behoud het lage btw-tarief op cultuur, boeken, sport, media en evenementen.

  2. Ontwikkel een langetermijnvisie en -agenda: stel een Nationaal Coördinator voor Maatschappelijke Weerbaarheid aan.

  3. Iedereen moet toegang houden tot cultuur, sport en pluriforme nieuwsgaring – leg dit vast in de wet of pas dit toe in het beleid.

  4. Stimuleer ondernemerschap en garandeer een eerlijke beloning.

  5. Stimuleer samenwerking van onze sectoren met andere domeinen zoals zorg, welzijn en onderwijs.

  6. Laat technologische vooruitgang nooit ten koste gaan van onze menselijkheid.

  7. Versterk wat ons verbindt – dát maakt Nederland weerbaar.


Download het zevenpuntenplan

De Maatschappelijke Bondgenoten bestaan uit:
De Creatieve Coalitie, KNVB, Kunsten ‘92, NDP Nieuwsmedia, NOC*NSF, Mediafederatie, Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS), Stichting CPNB en VVEM.

Deze boodschap wordt gesteund door:
BAM! popauteurs, Beroepsvereniging van Beeldend Kunstenaars (BBK), Creative Works Zwolle, CultuurConnectie, De Akademie van Kunsten, De Alliantie van Evenementenbouwers, De Federatie Auteursrechtbelangen, De Nederlandse Vechtsportbond, De Nederlandse Vereniging van Journalisten, De Popcoalitie, De Sektor, De Zaak Nu, Dutch Directors Guild, ENCORE, Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie, Erfgoedplatform, Federatie Beeldrechten, Federatie Creatieve Industrie, Federatie Cultuur, Goede Doelen Nederland, Koninklijke Boekverkopersbond, Koornetwerk Nederland, Kunstenaarsvereniging Sint Lucas, Kunstenbond, Museumvereniging, Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK), Nieuw Geneco, Platform ACCT, Platform voor Freelance Musici, Supporterscollectief, Taskforce Culturele en Creatieve Sector, VNJJ (Vereniging Nederlandse Jazzpodia en Jazzfestivals), VNPF, VOB, VTTE, VVTP, Vereniging Rembrandt, Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), VvNO.


Foto’s © Daan Jeurens

Read More